Mini Loco

Enige tijd geleden vroeg iemand me naar sjablonen om zelf mini loco’s te kunnen maken. Ik vergat echter steeds zo een doosje mee naar huis te nemen om de sjablonen te controleren op fouten. Nu heb ik eindelijk wat tijd dankzij de stagiaire in mijn klas. Hopelijk komen ze nog van pas.

Ik heb 15 verschillende sjablonen. Er staat telkens de oplossing bij. Vergeet niet om in het onderste rooster de getallen te deleten wanneer je klaar bent. Anders wordt het wel heel makkelijk voor de leerlingen om de oefening te maken.

Ik heb in de roosters geen tekstvakken voorzien. Zo kan je zelf kiezen of je met prenten werkt of niet.

Laat zeker weten wat je er mee gemaakt hebt!

Download de sjablonen

  1. Sjabloon 1
  2. Sjabloon 2
  3. Sjabloon 3
  4. Sjabloon 4
  5. Sjabloon 5
  6. Sjabloon 6
  7. Sjabloon 7
  8. Sjabloon 8
  9. Sjabloon 9 
  10. Sjabloon 10
  11. Sjabloon 11
  12. Sjabloon 12
  13. Sjabloon 13
  14. Sjabloon 14
  15. Sjabloon 15

23 gedachtes over “Mini Loco

  1. katleen zegt:

    Super!
    Ik heb er net eentje gemaakt rond splitsen tot 5. Ben hier wel eventjes mee bezig om er eentje te maken 😦
    Ik vind het echt geweldig wat jij allemaal gemaakt heb. Daar moet echt ongelooflijk veel tijd ingekropen zijn!

    Geliked door 1 persoon

    • Het meeste materiaal heb ik twee zomers geleden gemaakt toen ik wist dat ik in mijn klas mocht blijven. Er is inderdaad heel wat tijd ingekropen maar ik wist waarvoor ik het deed (en doe). Ons publiek is heel divers en een klassikale aanpak werkt dikwijls niet. Ik lees heel wat Amerikaanse blogs en daar heb ik dan mijn inspiratie gevonden. Veel plezier ermee!

      Geliked door 1 persoon

  2. Anoniem zegt:

    Ik snap eigenlijk het systeem niet zo goed. Wat bedoel je met: Vergeet het onderste rooster niet leeg te maken. Als je het toch moet leeg maken waarom zou je het dan eerst vullen. 🙂 Sorry misschien is dit een domme vraag, maar ik ken het eigenlijk nog niet zo goed.

    Like

    • Het bovenste rooster bevat de opdrachten voor de leerlingen. Het onderste bevat de mogelijke antwoorden. Er zijn verschillende sjablonen omdat de leerlingen anders uit het hoofd zouden kunnen leren welke vakje het antwoord bevat voor opdracht 1 (enzoverder …). Hierdoor komt het ook dat er verschillende patronen gemaakt worden wanneer de tegels worden omgedraaid, de antwoorden liggen namelijk voor elk sjabloon op een andere plaats.
      Ik heb op het onderste rooster telkens al aangeduid welk antwoordvakje er past bij het opdrachtenvak. Zo hoef jij dat niet telkens te gaan uitzoeken. Daarvoor dienen de nummertjes in het onderste rooster. Dus als jij in het bovenste vak ‘1’ een prent van een beer zet, en dan in het onderste rooster het woord beer in het vakje 1 zet, dan weet je dat het patroon (dat dient ter zelfcontrole) zal kloppen.
      Je kan deze sjablonen niet gebruiken als je de doosjes van miniloco niet hebt.

      Ik hoop dat het wat duidelijk is … 🙂

      Like

  3. Anoniem zegt:

    Ik heb inmiddels verschillende lessen gemaakt. Ik gebruik ze voor EHBO-les. Thema oog, oor, wandelletsel, reanimatie verbandleer en nog meer. Je hebt mij een hoop tijd bespaard. Nu ben ik nog op zoek naar het bijbehorende oplossingsplaatje. Rood dikke x vorm, groen wieber en blauw dikke x vorm

    Like

  4. MaBeau zegt:

    Ik gebruik dit op de middelbare school voor Nederlands: grammatica en spelling. Later wil ik ze ook nog gebruiken voor woordenschat. De mogelijkheden zijn eindeloos. Als je de nummers laat staan, kan een leerling de kaartjes blind op de goede plek leggen en eventueel zou dat een eerste stap kunnen zijn. Dan kan een leerling het doen zonder uitleg. Op die manier zou je met dezelfde oefening, een reeks kunnen maken zodat een leerling het helemaal zelfstandig, helemaal gaat beheersen.

    Like

  5. Tessa zegt:

    hoi juf,
    Super bedankt voor je miniloco sjablonen. Ik denk dat sjabloon F niet helemaal klopt (dit is het plaatje van sjabloon E). Maar de rest echt geweldig! Ik heb wat klokken miniloco’s gemaakt:
    – kwart voor en kwart over – groep 3
    – uur, half uur en kwartier (2 bladen) – groep 3
    – elke 5 minuten (rond 4) – groep 4
    Als je die op je site wil plaatsen, voor anderen om te gebruiken, dan kan ik ze je mailen;-)
    groet
    Tessa

    Like

  6. Ik neem aan dat deze ook op de ouderwetse mini loco’s werken (dus die niet doorzichtig zijn…) die werkten met kaarten, maar ga ervanuit dat als ik ze doorknip dit evengoed wel kan… ik ga me er ook eens even in verdiepen.. zo kan ik alle 4 mijn kids wellicht blij maken met iets op hun eigen niveau…

    Like

Plaats een reactie