Magnetische letterdoos – Kern 6

Magnetische letterdoos - Kern 6

Deze week zijn we gestart met kern 6. Het gaat zo vlot dit jaar. Ik ben echt gezegend met mijn klasje! Als ik soms aan het einde van het schooljaar denk, krijg ik het al moeilijk … Gelukkig heb ik ze nog zo’n 5 maanden bij me vooraleer het zover is!

Intussen kunnen de kinderen goed oefenen met de nieuwe blaadjes voor de magnetische letterdoos. Wil je graag opdrachten voor de kernen 1 – 5 dan kan je die hier vinden.

Je vindt in het bestand:

  • 1x structureerwoorden
  • 4x middelste letter uitluisteren
  • uitluisteren v/f
  • uitluisteren laatste letter
  • 3x woorden maken
  • 1x schrijfletter koppelen aan leesletter
  • 4x woorden maken op raketniveau

 

DOWNLOAD

Advertenties

6 gedachtes over “Magnetische letterdoos – Kern 6

  1. Hoi Juf
    Wat maak je toch een prachtige materialen?
    Ik wil een groep 3 hoekje maken voor onze vlotte kleuters. En ik zie hier veel leuke opdrachten.
    Leg jij de werkjes klaar in een circuitvorm? Of in een kieskast? En registreer je wat ze maken?
    Zo ja, op wat voor manier doe je dat dan?

    groetjes Monique

    Like

    • Dag Monique,

      bedankt voor je reactie!

      Ik stop de meeste materialen in kieskasten. Ik gebruik daarvoor 3 ladenblokken met elk 10 lades. Daarnaast heb ik ook een kallax-kast van de IKEA (4×4) waarvan ik 8 vakken gebruik om materiaal te bewaren.

      In de ladenblokken stop ik vooral knijpkaarten, tangrams, woordrupsen, allerlei kleine spelletjes, … Per ladenblok heb ik een vakgebied (lezen, rekenen en schrijven)
      In de kallax-kast bied ik pocket loco, pico piccolo, pico piccolo primo, bambino loco, mini loco, cubiq (heb ik eens in de action gekocht, maar vind nu het niet meer), magnetische letter- en rekendoos en speelleerkoffers van jumbo/playlab aan. De vakken in de kallax-kast zijn ruim genoeg om de spelborden in te bewaren. Deze passen vaak niet in mijn ladenblokken. Per spel heb ik een mand of tijdschriftenhouder die de spelborden en bijhorende kaarten bij elkaar houdt.
      Er is ook een vak gereserveerd voor wasknijpers en white boardmarkers zodat deze niet in de kieskasten bewaard hoeven te worden.

      Ik laat de kinderen niet registeren wat ze gedaan hebben en dat stoort me mateloos. Maar ik heb nog geen goed systeem gevonden dus blijft het voorlopig maar zo. Ik zit er al een hele tijd op te broeden maar het krijgt niet echt vorm in mijn gedachten …
      Ik heb wel kieskaarten (kleine strookjes met de symbolen van de laden of spellen). De kieskaarten zijn hierop gebaseerd: https://www.pinterest.com/pin/452471093786644444/
      Ik had deze kaartjes gemaakt omdat ik merkte dat iedereen graag met hetzelfde spel wilde spelen op hetzelfde moment! Dat zorgde vaak voor irritaties en ruzies. Met zo’n kieskaart kunnen ze veel minder zelf kiezen omdat de lades/Spellen die genomen mogen worden, aangeduid staan op de kaart en ze verplicht de volgorde van de kaart moeten afwerken. Ook hier heb je er alweer geen controle over of ze dit werkelijk doen, maar ik merkte wel het verschil op in de klas.

      Ik gebruik de materialen als vlugger-klaar-werk of tijdens remediëringsmomenten. Bij de eerste optie probeer ik er altijd voor te zorgen dat ook trage werkers aan de beurt kunnen komen (weliswaar minder lang). Bij de tweede optie werken de meeste kinderen met de materialen en werk ik ondertussen een klein groepje bij.

      Volgende zomer zou ik graag een blogpost met foto’s schrijven over mijn klaslokaal en hoe ik alles organiseer (of toch probeer :p ). Dat zal duidelijker zijn. Toch hoop ik dat je al enkele vragen beantwoord hebt gekregen.

      Groetjes,

      Like

      • Dank je wel voor je reactie.

        Op zich vind ik het geen probleem om niet te registreren en de kinderen een eigen keuze te geven. Maar voor het overzicht vind ik dit wel erg fijn. Ik heb gedacht aan een aftekenblad met werkjes, maar dan zit je zo vast in wat je aanbiedt.

        Ik heb nu een aftekenblad waar gewoon een kruisje op komt, als ze in deze hoek gewerkt hebben. En wat vakjes met daarop: Wat wil ik graag leren, dit is mijn leukste werkje (waar een foto van komt), Wat heb ik ontdekt en waar ga ik de volgende keer op letten. (nog niet gebruikt, want de hoek is nog niet klaar).

        Maar mijn twijfel zit in de hoeveelheid werk, het moet geen administratief blad worden. Tevens wil ik hier ook wat van in het portfolio bewaren.

        Misschien heeft iemand een goede tip???

        groetjes Monique

        Like

      • Mijn twijfel zit ook in de hoeveelheid werk, ik wil iets dat altijd kan dienen en niet telkens moet aangepast worden 🙂 Ooit kom ik op een goed idee! :p

        Like

  2. kun jij geen gebruik maken van een rouleersysteem. Dus maandag werkt het rode groepje met het laatje met picolo, het blauwe groepje met bambino loco, etc. Dat is via een rooster goed in te delen?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s