Woordpakket 1

TijdvoorTaal - Woordpakket 1 - Woordkaarten

Vanaf volgende week beginnen we met spelling. Voor sommige kinderen is dit een fluitje van een cent. Voor anderen is het telkens weer zwoegen. Daarom heb ik deze werkvorm uitgewerkt. In het Engels vind je soortgelijke werkvormen (Pinterest): write the room.

De eerste keer, bij de uitleg van het spel, benoem ik de kinderen tot detectives. Ik daag hen uit om op zoek te gaan naar 20 woorden die ik verstopt heb in de klas.

Ik hang de woordkaarten verspreid op in de klas. De leerlingen gaan er naar op zoek en schrijven telkens het woord bij het passende nummer.

TijdvoorTaal - Woordpakket 1 - Antwoordblad

Ik pas deze werkvorm pas toe nadat de woorden/spellingregel werd aangebracht en de kinderen reeds voldoende geoefend hebben op de verbindingen. Meestal is dit pas de tweede dag. De kinderen mogen er aan werken wanneer ze een vrij moment hebben. Je kan het bekijken als een spel uit de kieskast of als een losstaande activiteit. Als je het bij de kieskast laat horen, stop je gewoon de antwoordbladen in de kast.

In mijn klas zijn er enkele afspraken die de kinderen moeten volgen wanneer ze detective zijn:

  • Er wordt gestapt, niet gelopen/gerend/gesprint/gekoerst/…. Vooral de eerste woordpakketten (als het nog nieuw is) zijn de kinderen geneigd om door de klas te crossen om ze alle 20 als eerste te vinden.
  • Het blad blijft op de bank liggen. De kinderen mogen door de klas stappen tijdens het zoeken maar moeten telkens terugkeren naar de bank om het woord te noteren. Op die manier hoop ik dat het woord wordt ingeprent (omdat ze het beeld moeten onthouden en niet gewoon kunnen overschrijven). Ik zie deze werkvorm dan ook als een oefenkans voor kinderen die thuis niet opgevraagd worden.
  • De kinderen moeten zitten tijdens het schrijven. Ze zijn nogal gehaast (zie boven) om alles af te werken waardoor ze hun schrijfhouding zouden kunnen verwaarlozen. Als ik zie dat ze rechtstaand schrijven moeten ze hun blad een tijdje afgeven.

 

Dit spel komt niet met een correctiesleutel. Ik kijk deze blaadjes altijd na om er zeker van te zijn dat de verbindingen correct werden gemaakt. Je kan altijd een verbetersleutel maken door het antwoordblad een keer extra af te drukken en er zelf de woorden op te schrijven. Maar uit mijn ervaring blijkt dat kinderen van het eerste leerjaar nog niet in staat zijn om hun schrift objectief te beoordelen.

 

Download de materialen voor woordpakket 1 hier. Mocht je fouten opmerken dan mag je dat altijd laten weten. (Tip: je hoeft de woordkaarten niet in het kleur af te drukken! )

4 gedachtes over “Woordpakket 1

Plaats een reactie