Kern 4 – hut dag 2

De leeslessen inoefenen vergt heel wat concentratie van de kinderen. Daarom varieer ik veel in werkvormen zodat ze niet in slaap kunnen vallen en veel oefenkansen hebben.

  • Echolezen: ik lees een zin, leerlingen herhalen dit en wijzen bij beide keren de woorden aan.
  • Fluisterend lezen: ik lees luidop en de leerlingen lezen fluisterend met me mee. Op die manier zijn ze verplicht om mee te volgen en proberen ze ook actief de woorden te decoderen.
  • Tweetal-coach: Na een klassikale instructie laat ik de kinderen per 2 de tekst inoefenen. Ze lezen om de beurt een zin/woord (Veilig en vlot). Elk duo heeft maar 1 boek op de bank liggen zodat ze genoodzaakt zijn om dichter bij elkaar te zitten. Op deze manier (hoop ik) luisteren ze beter naar elkaar. Zorg er ook voor dat de duo’s nooit bestaan uit enkel leeszwakke kinderen.
  • Nadat de tekst per 2 werd ingeoefend laat ik hen in de kring verzamelen om elk een woord te lezen. Ze zijn op voorhand gewaarschuwd dat ze niet aan de beurt komen als ze niet volgen. (Ik zie dit vaak door de vingers en zet kinderen die snel afgeleid zijn naast mij zodat ik met hen kan meevolgen). Het is leuk om te zien hoe ze elkaar (meestal) geduldig helpen om te volgen.
  • Om hen tijdens deze momenten, die toch wel lang kunnen duren, aandachtig en actief te houden, kan je hen laten mee fluisteren terwijl een andere leerling luidop leest. Of je laat om de zoveel zinnen één zin klassikaal lezen. Zo hebben ze tussendoor allemaal wat gedaan.
  • Doorschuifsysteem: ik deel vaak kaarten met daarop woorden (veilig en vlot) of zinnen uit de leestekst. De kinderen krijgen per 2 een kaart en lezen deze samen. Nadien schuiven ze door en lezen ze een nieuwe kaart. Zo hebben ze beweging en zijn ze aan het oefenen. Let er wel op dat snelle duo’s de anderen niet storen. Ik laat wie klaar is de handen in de lucht steken. Of je kan hen ook opnieuw laten lezen maar dan om beurt.
  • Ik heb 2 dagen in de week een co-teacher. De groep wordt dan opgesplitst (binnen de klas) zodat de leerlingen vaker aan de beurt kunnen komen. De opsplitsing kan gebeuren via zoek-je-partner.

 

Hoe stimuleren jullie de kinderen om aandachtig mee te volgen / te oefenen?

Download 2 kaarten met woorden uit de leestekst p 14 – 15. Druk het document zoveel af als je nodig hebt voor jouw aantal leerlingen. Per 2 krijgen ze een kaart en er wordt 1x doorgeschoven.

Nadien leg je de tekst (verknipt) op de bank en schuiven ze weer een aantal keer door. Er zijn maar 7 delen (en 8 duo’s) maar ik zou de woorden die je in de vorige fase hebt gebruikt nu samen aanbieden als 1 stop in het systeem. Dus dan heb je 7 stops met telkens een kaart van de leestekst en 1 stop met de woorden uit de leestekst.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s