Zeep-dag 2

Ik maak vanaf nu geen kaarten meer voor het doorschuifsysteem van Veilig en Vlot. Wel laat ik de leerlingen per 2 in één zo’n boekje lezen. Nadien wordt er klassikaal luidop gelezen.

Ik heb op elke bank een gekleurde sticker kleven (je kent dat wel, van die rondjes). Als we de woorden uit V&V per 2 inoefenen, zeg ik: “Gele bolletjes, neem je V&V’je. We lezen om de beurt een woord. De blauwe bolletjes mogen beginnen.”

Doordat ze maar 1 boekje per 2 hebben zijn ze genoodzaakt om dichter bij elkaar te zitten waardoor ze elkaar beter horen. Als leerkracht ga je wel best nog rond door de klas om je kinderen te horen lezen. Zo voelen ze dat er niet gespeeld mag worden.

Op deze manier kunnen de leerlingen oefenen voordat ze ‘blootgesteld’ worden aan het kritische oor van de hele klas. Per 2 lezen is veiliger en zal de kinderen met faalangst helpen om zich wat zekerder te voelen. Als leerkracht kan je er voor kiezen om wat langer stil te staan bij kinderen die het nodig hebben.

Let er op dat de duo’s niet enkel uit lees-zwakke leerlingen bestaan. Ook moet je er aandacht voor hebben dat dit systeem niet uitsluit dat er fouten gelezen worden en al zeker niet dat niemand die fouten verbeterd. Dus nogmaals: ga rond en/of lees nog eens klassikaal.

Verder in deze post kan je een zoek-je-partner met de belangrijkste woorden uit de tekst op p13 downloaden. Zo oefen je deze alvast in alvorens de tekst wordt gelezen.

Download de zoek-je-partner hier.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s