Dobbelsteenlezen – Kern 2

Dobbelsteenlezen - Kern 2

Ik vond mijn inspiratie hier voor deze oefenvorm. Ik heb het zelf nog niet toegepast in de klas maar morgen komt daar verandering in. Dit zal één van de werkvormen zijn die de kinderen kunnen uitvoeren terwijl ik enkele anderen remedieer. Ik geef hen slechts enkele opties zodat ze gericht oefenen.

Het spel is heel eenvoudig in gebruik. Print en lamineer het, en je bent klaar. Je kan het natuurlijk ook in een insteekhoes stoppen. Ik ga de kantjes eraf snijden en wat overblijft op een gekleurd papier kleven. Zo overzie ik direct wat bij welke kern hoort. Ook heb ik de pictogrammen van de structureerwoorden toegevoegd.

Ik loop al een tijdje met deze werkvorm in mijn hoofd maar ik wou het nog niet aan de kinderen geven omdat ik schrik had dat ze de dobbelstenen al na 1 keer zouden kwijt raken. Nu was ik laatst in de Action en daar zag ik een dobbelsteenroller. Perfect voor dit spel. Het kost ongeveer €1 per roller en die bevat 2 dobbelstenen. Elke steen heeft een andere kleur.

Laat de kinderen elk een kleur kiezen. De eerste leerling ‘rolt’ de dobbelstenen en dan lezen ze om de beurt hun (overeenstemmende) rijtje. Nadien mag de tweede leerling ‘rollen’ en wordt er opnieuw gelezen.

Download dobbelsteenlezen – en

Download dobbelsteenlezen – teen

Download dobbelsteenlezen – een

Download dobbelsteenlezen – neus

Download dobbelsteenlezen – buik

Download dobbelsteenlezen – oog

PS: ik heb een nieuwe versie voor het structureerwoord neus online gezet. Het pictogram van de vorige versie was verkeerd.

8 gedachtes over “Dobbelsteenlezen – Kern 2

  1. Anoniem zegt:

    Ik zag onlangs op pinterest een manier om de dobbelstenen bij te houden op de banken. Laat ze in een gesloten, klein, doorzichtig doosje maar dobbelen. Op deze manier zijn ze goed leesbaar en vliegen de dobbelstenen niet in het rond ! Meerdere dobbelstenen kunnen op deze manier in het doosje gestopt worden en de toepassingen zijn eindeloos.

    Like

  2. Mirjam zegt:

    Geweldig dit dobbelsteenlezen! Zou je mij evt het word bestand willen sturen? Dit zijn PDF-jes en -uiteraard- niet te bwerken. Maar ik werk met VLL Kim versie en zou graag zelf een aangepaste versie willen maken. Deze zijn voor de 2e maanversie toch?

    Like

Geef een reactie

