Lezen met Zoem – Kern 1

Lezen met zoem - kern 1

Dit spel kunnen de leerlingen per 2 of alleen spelen. Er wordt geoefend op begrijpend lezen en luisteren. In kern 1 zijn er 4 sets; 3 met woorden en 1 met korte zinnen.

De ene leerling houdt de kaart met de gekleurde hokjes vast, noemt de kleur en leest het bijhorende woord. De andere leerling neemt de wasknijper met de overeenkomstige kleur en knijpt deze bij de juiste prent. Nadien kunnen ze elkaar controleren. Als je op de achterkant van de antwoordkaart ook de juiste kleuren aanbrengt kan het spel ook alleen gespeeld worden.

In de rechterbovenhoek staat telkens het pictogram van het structureerwoord waarbij de kaarten horen. De kaarten die bij elkaar horen hebben telkens hetzelfde Zoemetje zodat leerlingen ook zonder jouw hulp de passende kaarten bij elkaar kunnen zoeken.ย Ik houd de kaarten bij elkaar dmv een paperclip maar de kinderen durven die wel eens vergeten …

Het spel wordt gespeeld met zes wasknijpers. Die hebben elk een andere kleur nodig. Ik kocht houten wasknijpers in deย Action alsook de spuitbussen om ze een kleurtje te geven. Je kan natuurlijk ook plastieken knijpers gebruiken. Die hebben dan misschien niet de kleuren die ik heb gebruikt. Daarom heb ik ook een versie waar je zelf de hokjes kan inkleuren.

Download de kaarten in kleur hier.

Download de ‘zwart-wit’ versie hier.

13 gedachtes over “Lezen met Zoem – Kern 1

  1. Wendy zegt:

    Wauw, superleuk spel ! Ik ga het dadelijk maken. Wat lief dat je het ook in zwart-wit geeft, zo kan ik het zelf aanpassen naar mijn wasknijpers ๐Ÿ™‚

    Like

Geef een reactie

