Schrijf wat je hoort – Kern 1

TaalSchrijven - Schrijf wat je hoort - Kern 1

Deze kaarten oefenen zowel op het uitluisteren als het schrijven van letters. De opdracht staat steeds bovenaan en wordt weergegeven met de pictogrammen van VLL. De leerlingen zouden de opdracht dus vrij zelfstandig moeten kunnen maken. Je kan dit gebruiken vanaf en-dag 1.

Ik haalde mijn inspiratie hierΒ en hier.

Een collega van me heeft soortgelijke kaarten gemaakt met de horizontale kaarten in gedachten. Het probleem in mijn klas was dat de opdracht niet verticaal kon staan waardoor de leerlingen de opdracht vaak fout interpreteerden.

Daarom heb ik de kaarten wat herwerkt en onmiddellijk ook een vierde opdracht bijgevoegd, nl. het volledig schrijven van een woord.

Je print de kaarten op het papier naar keuze. Normaal print ik alles van taal op de kleur van de bijhorende kern. Maar omdat er nu ook op geschreven moet worden, print ik het op wit papier.

Nadien lamineer je de kaarten en geef je de kinderen enkele white board markers. Klaar! Leer hen wel om de kaarten onmiddellijk na gebruik schoon te vegen. Zo heb je langer geniet van het materiaal.

Afhankelijk van de kleur van je white board markers kan je alsnog kiezen om op gekleurd papier te printen. Mijn markers zijn rood en dat geeft problemen op rood papier. Bijgevolg print ik deze kaarten (ook voor de volgende kernen) op wit papier.

Bij elke kaart hoort een correctiestrook. Daar schrijf jij zelf de oplossing op in het handschrift dat op je school gebruikt wordt. Nadat de strook gelamineerd is, kleef je deze op de schrijfkaart (ik doe dit aan de linkerkant). Zorg dat de strook kan scharnieren! Op deze manier kan het antwoord weg gestopt worden.

Download de kaarten van kern 1 hier.

13 gedachtes over “Schrijf wat je hoort – Kern 1

  1. Hallo,

    Super fijn idee! Wil ik zeker gebruiken. πŸ™‚
    Kan je even nog wat uitleggen wat je bedoelt met de kaart ‘scharnieren’? Hoe maak je deze dan vast? Met een touwtje?

    Alvast bedankt!

    Like

    • Ik maak de kaarten aan elkaar vast met plakband. De manier waarop je de plakband kleeft bepaalt of je goed kan scharnieren. Ik kleef de plakband nooit over de volledige lengte (verticaal) van de kaart maar verbind de beide kaarten door telkens een stukje kleefband horizontaal over beide kaarten te plakken. Hierbij leg ik de kaarten rug aan rug want als je ze gewoon naast elkaar legt komt het ook niet goed.
      Waarschijnlijk is dit niet zo duidelijk uitgelegd maar heb voorlopig geen foto’s bij me. Als ik later deze week op school langs ga zal ik er proberen aan denken om foto’s te nemen.

      Like

Geef een reactie

