Knijpkaarten – Auditieve analyse

Knijpkaart - Auditief - Letters - Kern 1

In het begin van het schooljaar kunnen de kinderen nog onvoldoende lezen of schrijven. Daarom heb ik deze knijpkaarten gemaakt om de auditieve analyse te oefenen.

Elke kaart bevat 8 prenten. De leerlingen luisteren de gevraagde letter uit (let op de plaats!) en knijpen een wasspeld als de letter in het woord voorkwam. Elke kaart heeft 4 juiste antwoorden.

Als zelfcorrectie heb ik op de achterkant een smiley gezet bij de juiste antwoorden. Komt de wasspeld overeen met de smiley, dan is het antwoord correct!

Alle prenten komen uit de werkschriften van Veilig Leren Lezen. De leerlingen zouden de prenten dus moeten kunnen benoemen. Telkens een letter behandeld werd in de klas en de werkblaadjes gemaakt zijn, kan je de bijhorende knijpkaarten in de kieskast stoppen. Je hoeft het maar 1 keer uit te leggen want de oefening blijft dezelfde.

De kaarten van kern 1 heb ik op rood papier geprint omdat dit de kleur is van de eerste kern. De kaarten van volgende kernen heb ik dan weer op de kleuren geprint van de overeenkomstige boekjes.

Je kan alle (26!) kaarten voor kern 1 hier downloaden. Om het bestand te openen heb je winRar nodig. Wie het bestand niet met winRar geopend krijgt kan hieronder alle 26 pdf-bestanden apart downloaden.

  1. Ik hoor – m
  2. Ik hoor – m
  3. Ik hoor – m
  4. Ik hoor – r
  5. Ik hoor – r
  6. Ik hoor – r
  7. Ik hoor – v
  8. Ik hoor – v
  9. Ik hoor – v
  10. Ik hoor – s
  11. Ik hoor – s
  12. Ik hoor – s
  13. Ik hoor – i 
  14. Ik hoor – i
  15. Ik hoor – i
  16. Ik hoor – aa
  17. Ik hoor – aa
  18. Ik hoor – aa
  19. Ik hoor – p
  20. Ik hoor – p
  21. Ik hoor – p
  22. Ik hoor – p
  23. Ik hoor – p
  24. Ik hoor – e
  25. Ik hoor – e
  26. Ik hoor – e
9 gedachtes over “Knijpkaarten – Auditieve analyse

  1. Maaike Van Grootel zegt:

    Ik ben een enthousiaste gebruiker van je materiaal! Voor de knijpkaarten heb ik een oplossingsblad gemaakt, die ik telkens op gewoon wit papier print en op de achterkant van de gekleurde kaarten kleef vooraleer ze te lamineren.
    Met veel plezier wil ik ze sturen. (dan kan ik ook wat terugdoen)
    Misschien moet je dan je mail-adres terugsturen.

    Like

  2. Natalie zegt:

    Hallo, ik probeerde dit te downloaden, maar ik krijg dit niet open. Ook met het nodige programma lukt het niet. Is er een andere manier om dit open te krijgen?

    Like

    • Goh, ik zou ze allemaal in pdf kunnen uploaden. Maar dat zie ik momenteel niet zitten. Ben je zeker dat je het winrar goed hebt geïnstalleerd en correct gebruikt? Misschien kan je de ICT-coördinator je laten helpen, mocht je niet zeker zijn. (Nu hoop ik dat je niet beledigd heb, maar ik kan van hier moeilijk je computerskills inschatten 🙂

      Like

  3. Evi Vandersteen zegt:

    Ik heb ook problemen bij het downloaden. Lukt het eventueel om gewoon door te sturen ? Bedankt alvast ! Ziet er schitterend uit!

    Like

Geef een reactie

